torsdag, juni 29, 2006

Happy houa

"yeees, we have soua"

"you want painappal? Happy houa. sirti sauosan"

Vietnamesisk-engelsk er litt vanskelig aa forstaa. Naar de skal si shower sier de soua, og naar de skal si thirty thousand, sier de sirti sauosan. Men de er ganske artige.

Saa smiler de hele tiden, helst mens de kjorer moped, for det gjor de hele tiden ogsaa. Fikk sitte paa i gaar faktisk. Ble kjort til skredderen da en jakke ble litt til besvaer. To paa en moped sier dere kanskje. Rekken som vi har observert er seks! To-tre smaa, inkludert en baby i armene, og resten voksne. Paa en moped. De kjorer scootere som vi har i Norge. Og det virker ikke aa vaere sperre paa 60 km i timen eller hva det er i Norge. Vroooooooooom sier det overalt.

Med hjertet i halsen satt jeg bakpaa mopeden til en dame! Holdt pusten og plutselig var vi til skredderen. Det var en mann og en dame som befant seg paa kjokkenet sitt som var fullt av klaer og klaesbiter. Rare greier. Overlevde gjorde jeg og jakke fikk jeg.

3 kommentarer:

Marianne sa...

Det høres så sykt gøy ut Marthe :) Jeg misunner deg veldig. Jeg kunne høre for meg hvordan de snakket mens jeg leste det du hadde skrevet. Moro. Håper du tar masse bilder.

Anonym sa...

Jeg misunner deg også. Er veldig glad for at du lever. Jeg syns ikke du skal kjøre mer sånn moped der nede. Jeg er jo helseminister, og føler jeg har et forebyggende ansvar for deres helse. PS:Tenkte foresten å skrive en blogg selv...men jeg husker ikke hvordan man gjør det.

Unknown sa...

Hei dere Svartlien-beboere:) Jeg lever i beste velgaaende og har ikke tenkt aa kjore mer moped. Har tatt en mopedtur til etter den jeg skrev om, men det var nodvendig og ikke saa langt!! hihi:) Har derimot kjort baade sykkeltaxi og tuk-tuk. Men fra naa av blir det taxi!! Ai promise:):) Gla i dere ogsa;))