mandag, juli 10, 2006

Pengeløs i Oslo

Jeg tror det går an å være blakk ganske mange steder i verden. Sånn nesten blakk hvertfall. Marthe, for eksempel, hadde antakelig klart seg strålende i både Vietnam og Thailand uten så altfor mye penger. I Oslo derimot, er det mer eller mindre umulig. Er du blakk i Oslo, da sliter du.

Det er nemlig slik at alt i Oslo koster penger. ALT. For å komme meg fra pappa til byen, en strekning som er kanskje ti minutter med tbane, men alt for lang å gå, må jeg betale 20 kroner. Og 20 kroner tilbake igjen. Når saldoen på kontoen viser -2258 kroner har man ikke disse 20 kronene. Så da er spørsmålet: Hva gjør man da?

Heldigvis har svaret vist seg å være mye mindre komplisert enn jeg hadde trodd. Først og fremst fordi jeg har noen fantastisk flotte venner. Mens jeg bare har trengt å troppe opp med mitt blide åsyn, har Moe og Graff disket opp med øl og grill og mat og øl. Sammen har vi tatt turen til både Frysja og Kontraskjæret, og hatt det riktig så bra. Tusen takk for det.

Men jeg har jo skjønt at det ikke nytter å leve på venner i tide og utide. Derfor (og selvfølgelig fordi det var på tide med et besøk, mamma) har jeg dratt ut til Vollen, til mamma og Øyvind og Mikke. Her er det lite som koster penger, stranden er fem minutter unna og alt er bare fryd og gammen. Noen penger tjener jeg også, da jeg fungerer som hundepasser. Ikke verst.

I morgen fortsetter min pengeløse tilværelse på Tjøme, igjen sammen med Moe og Graff. Vi skal kjøre masse båt, bade og spise god mat. Antakelig kan ikke en pengeløs tilværelse bli bedre.


For å vise at jeg har lest kommentaren til Stig, men ikke vet hvordan man fikser en sånn gruppeting som han snakker om, vil jeg nå signere innlegget:

-Anniken-

Dette er meg og Graff og Moe på Kontraskjæret,
vi er ganske søte, og jeg har kulest briller. Thihi:)

8 kommentarer:

saekhow sa...

Fan snygga ni är med brillsen! (Kanske utan åxå?) Men livet verkar ju leka iallafall, även om kontojallat visar minus. Digg! :)

Unknown sa...

Den pengelose tilvaerelsen kommer til aa slaa meg i den oyeblikket jeg horer VELKOMMEN, vi har naa ankommet Oslo lufthavn Gardermoen. Daa ringer jeg deg Anniken!!

Anonym sa...

men marthe...du er jo allerede satt opp som forslag til frilanser i ukeplanene til trønderavisa. Står som alternativ på flere saker. Så d kommer nok til å årdne seg! her er det ivertfall masse å gjøre. Jeg tror kanskje jeg kommer til å bli rik denne sommeren!:)

Qvilio sa...

...hvilket bringer meg over på neste punkt: hvorfor skrive personlige innlegg her og ikke på egne blogger? Greit for de (les: den) som ikke har egen blogg, men ellers burde jo denne bloggen handle om svarte lien ting!

Nei, jeg syns bare det er litt rart igrunn...

Qvilio sa...

Og forresten (selv om jeg vet at dere aldri kommer til å gjøre det), gruppeting for dummies:

1. Logg inn på svartlien-kontoen.
2. Klikk på svartlien-bloggen på listen over blogger, regner med at den er den eneste på listen.
3. Gå inn på settings.
4. Klikk på members.
5. Klikk "Add team members og legg til Anniken, Marthe og Marianne, evt. Andrea hvis hun registrerer seg.
6. Kryss av admin på alle medlemmene (regner med at dere alle vil være admins?)
7. Det er ikke noe punkt syv.

Kanskje greit å ta vare på svartlien-kontoen for å bruke den til felles annonseringer som f.eks svarte lien liste. Som sagt tror jeg ikke dere kommer til å gjøre dette, men nå har jeg hvertfall forklart hvordan det gjøres :)

Hvorfor gjøre det, sier du? Jo, nå skal du høre! Dere slipper å logge inn og ut hvis dere har blogger et sted og skal blogge et annet sted, dessuten kan vi andre se hvem som har skrevet og ikke minst hvem som kommenterer, er litt teit når det står "svartlien said" på en kommentar hvis ikke det er en felles kommentar fra hele lisen, og det er det jo ikke alltid at det er.

Takk for i dag.

Anonym sa...

en krone her og en krone der. penger burde vokse på trær. jeg detter ned på mine knær. finner kronestykker både her og der. kanskje penger vokser på trær. men de detter ned både her og der.

saekhow sa...

Stöttar Stig. :P

Qvilio sa...

Takk Nareas :D